نان گندم کامل برعکس نان سفید از آرد بدون رطوبت استفاده می شود و حاوی مقادر بسیار زیاد فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به نان سفید می باشد.

شاخص GI نان گندم کامل نسبت به نان سفید بسیار پایین تر است،‌ این بدان معنی است که نان گندم کامل شما را به مدت بسیار طولانی تری سیر نگه می دارد.

نان‌های کامل غله ای از دانه هایی که به طور کامل دست نخورده هستند ساخته شده اند، این دسته از نان ها معمولا کالری کمتری نسبت به سفید دارد.

نان‌های غله ای انتخاب سالمی برای همه می‌باشد حتی افرادی که تمایل به پایین نگه داشتن وزن خود دارند. نان جو جو همیشه به عنوان یکی از سالمترین منابع کربوهیدراتهای خوب شناخته شده است.

نان جو هضم آهسته ای را انجام می دهد و باعث می شود بیشتر سیر بمانید برای داشتن فیبرهای کم کلسترول به نام بتا-گلوکان، که به خودی خود باعث کاهش سرطان های خاصی نظیر سرطان روده بزرگ، دیابت، مشکلات گوارشی و بیماری های قلبی می شود.

جو همچنین حاوی پروتئین غنی تری از گندم (حدود دو برابر مقدار) است، که البته اگر شما در حال تلاش برای ساخت و تعمیر عضلات هستید، بدیهی است مفید باشد. نان جو دارای ویتامین هایی مانند ویتامین E و مواد مغذی مانند آهن و کلسیم می باشد.